שושלת צ'אקרי – השושלת הנוכחית

שושלת צ'אקרי משנת 2325 ועד היום

שושלת צ'אקרי(בית צ'אקרי),המלוכה הנוכחית החלה את פעילותה בשנת 1782.

כדי לתאר שושלת זו נלך אחורה להסטוריה הידועה ומתוארכת בתאילנד ולא לעבר של מעל 4000 שנה שבו למעשה התאילנדים לא היו גוף אחד עם שלטון אחד.

הכל החל במאה ה-2 כאשר החלה נדידת נזירים הודים ברחבי אסיה שביקשו להביא את תורת הבודהה(טאהארוודה)לישובים מרוחקים על מנת להגדיל את קהל המאמינים.נזירים אלו גילו תרבות חקלאית מפותחת ושליטה מקומית בכל כפר וכפר.כך התחברו הנזירים לראש כפר שהנחה את תושבי כפרו לקבל את משנתו של בודהה.

באותה תקופה החלו להגיע יהודים שחיפשו פרנסה מאיראן.אותה מושבה יהודית שהתפתחה(גם בית כנסת היה)לא היתה בדגם של כפר אלא אנשים שנפגשים מדי פעם אך עצמאיים לחלוטין מבחינת עבודתם.גם ליהודים היה ה"מלך" התורן שלהם,בדוגמת ראש הקהילה ואליו הם נשמעו.

יש לזכור שאז השטח של תאילנד לא היה כמו שהוא היום וישב במרכז תאילנד,חלק מבורמה והאזור הדרומי של קמבודיה.האזור נקרא "סוברנאפום"(כמו שדה התעופה החדש בבנגקוק).מלחמות על שטחי מרעה ומים גרמו לתושבי הח'מר להשתלט אט אט על האזור הדרומי ולהעמיק את כניסתם למרכז תאילנד.שלטון זה נמשך למעשה עד למאה ה-12 המוקדמת.אז למעשה קם גנרל בצבא (בן משפחה עשיר) שסחף אחריו רבים מתושבי תאילנד אחריו ובמהרה הוכתר בתואר "ראם קאם האנג".בעתיד נשאבה המילה "ראם" ע"י שושלת צ'אקרי.סבב של מלחמות,חיבור עם המלך מנגראיי והשליטה התאית התפשטה לצפון ולמרכז.בזמן חיבור זה ראש הקהילה היהודית היה ואציין רק את שם משפחתו, מנופאני,בעבר הזכרתי את החיבור היהודי לממלכה הראשונה וכאן המקום לציין כי חיבורו של יהודי חשוב זה למלך היתה לאחר התרשמות המלך מסגנון היהודים ודבקותם בדרך התנ"ך.יהודי זה שימש שנים רבות כיועץ המלך לעיניינים שונים. ממלכת סוקוטאי,ממלכת לאנה וממלכת איוטיאה,לא נרחיב בנושא כי כל מלוכה היא כתבה בפני עצמה.

לאחר המלחמה שהחלה ב-1763 ע"י הבורמזים בה נחרבו מבנים רבים עלה לשלטון הגנרל שניצח את הבורמזים.מספר שנים לאחר מכן עלה לשלטון בן משפחה עשיר,כרגיל

שהוכתר כראשון בשושלת צ'אקרי(בית צ'אקרי על משקל בית הבסבורג וכו').

כידוע בתאילנד השנה היום היא 2557 וב-1/1/2015 השנה תהיה 2558.

הסמל של בית המלוכה הוא סמל כללי אחד,אך לכל תקופת מלוכה יש את הסמל המייחד אותה.לכל סמל מצורפת תמונת המלך אותו היא מציגה כולל ברכת הנזיר הראשון במעלה.

המלך ראמה הראשוןפרהבטסאם דג'פרהפוטיוד פוג'ללוק (2325-2352)-אחראי להעברת הבירה מטונבורי לעבר השני של הנהר,בנגקוק היום.מלך זה עסק "בניקוי" שאריות הממלכה הקמבודית וביצע טרנספר של אלפי תושבים משני הצדדים,על מנת ליצור מוקד כח בנקודה אחת וממנה להתפשט.

המלך ראמה השניפרהבטסאם דג'פרהפוטלסלנטליי (2352-2367)-המשיך את דרכו של אביו,הווה אומר התפשטות וחיבור לצפון.נהר הצ'אופראייה הפך להיות מרכזי בהעברת סחורות וממנו התפרנסו תושבי המקום.

המלך ראמה השלישיפרהבטסאם דג'פרהננגקלה ג'ואה היו (2367-2394)-המלך שהתחיל את יחסי הגומלין עם הארצות השכנות ובראשן סין.איש עסקים ממולח שהבין שייצור פנימה בלבד לא יביא להתפתחות ושיגשוג.ידועה פגישתו עם מלך סין שבה מלך תאילנד לראשונה ואחרונה מעולם נראה מרכין ראשו בפני מלך אחר,לא השתחוות אלא הרכנה,חשוב לציין.מלך זה גם "קיבל" את הכנסת האורחים הסינית ונראה מבלה בערבים השונים "לא עם אשתו…" מלך סין שהתרגש מהמחווה חתם מיד על הסכם שבו תוצרת חקלאית מתאילנד תימכר בשווקי סין,מה שהפך לראשונה את תאילנד למדינה עם הכנסות של כסף זר.יש לציין כי יועצי המלך טענו כי תנועת הרכנת הראש היתה מתוזמנת מראש ואינה חלילה פוגעת במוסד המלך,היות והמלך לא ביצע את שילוב כפות הידיים המסורתי,כפיפת ברכיים קלה והטיית חזה לכיוון הרצפה.מה שלא מנע כמובן מתאילנד להרויח חוזה מכניס

מלך זה גם הוסיף להתחלת שמו את המילה "ראמה" ולמעשה תוספת זו הוחלה גם על שני המלכים לפניו שקיבלו את התוספת לאחר מותם וכמובן לשושלת אחריו.מלך זה שרצה ליצור לינקג' לראשון המלכים ראם קאם האנג(אלכסנדר מוקדון של התאילנדים)לא יכל להשתמש בשם ראם עקב קדושתו אבל הרגיש שהוא קרוב אליו ברפורמות שהוא ביצע ולכן "מתח" את ה"ראם" ל"ראמה".

המלך ראמה הרביעיפרהבטסאם דג'פרה ג'ומקלה ג'ואה היו (2394-2411)-הפיקחמלך פוליטיקאי מהדרגה הראשונה שהמשיך את תנופת אביו ויצר קשרים עם צרפת לראשונה(תתארו לכם מדוע הגיעה לתאית המילה פאראנג…) ואח"כ עם מדינות נוספות.מדינות אירופה שראו בתאילנד צינור מקשר למזרח הסכימו ליצירת חוזים חדשים.מלך זה(שהיה נזיר במשך 27 שנים) יצר למראית עין מצב שמדינות אירופה לא הביעו התעניינות במדינה שבראשה עומד נזיר…, לגבי המצב הפנימי בתאילנד ולכן לא מצאו לנכון לנסות להתערב במצבה מעבר לקשרים מסחריים.מלך זה גם יצר את "חוק החינוך חובה" שהחינוך הבסיסי שלו מגיע מתורת הבודהה.הוא הבין את עוצמת הנחלת התורה.בבסיס לא היו הלימודים עם נושאים שאנו מכירים,ראו פסלים רבים המציגים את בודהה בתנועות גוף וידיים שונות שאחת מהן,שהיתה מרכיב מרכזי בחיי המלך/נזיר,היא "הראה וקדש"(לא ללמד אלא להראות את הדרך והיא תהפוך לקדושה), מהלך שהביא להתפתחות מודרניזציה בתאילנד ושחרר את התושבים ממושג ה"בורים".בביקורו בצרפת הכיר המלך את ג'וזפין קרה(יהודיהכמובן)ולאחר שני ביקורים עקרה יחד עם הוריה לתאילנדאיפה אנה ומלך סיאם

המלך ראמה החמישיפרהבטסאם דג'פרה ג'ולג'ום קלה ג'ואה היו (2411-2453)-בנו של המלך פיתח את תשתיות ארצו,חקלאות,תכשיטים והכי חשוב בנה את מסילת הברזל הראשונה(לצערנו עד היום אנחנו נוסעים בה):).רכבת זו חיברה בין המרכז,צפון ודרום והביאה להתפתחות המדינה וקירבה את הכפרים לעיר.מוסד הבודהיזם זכה בתקופתו לעיית מדרגה כאשר עוזרו האישי לואן פוחון,יתום,מונה לראש הנזירים והוא מופיע בתמונות וציורים רבים,במיוחד ב"ברכת הבית" המסורתית של התאילנדים המוצבת בגאוה ופירושה "בבית זה יהיה רק טוב,בית זה יהיה עשיר".מלך זה שניזון מראש נזיריו שאמר לו שפעולת ההשתחוות היא לבודהה בלבד ולנושאי דברו(קרי נזירים)ביטל את ההשתחוות למלך.פעולה זו חזרה רק בתקופת המלך ראמה ה-7(ולא נתייחס לסיבות שגרמו להפלתו…).כמו כן ביטל מלך זה במסגרת הרפורמות את העבדות מהסיבה שעבד,תרומתו נמוכה וחוסר החשק גורם לו להיות פחות יצרני.לכן,הקצה להם שטחים כדי לייצר מס למלך.הרווח כפול,גם לא צריך לממן אותם וכעת הם מכניסים לקופת המלך מס על העבודה.

המלך רמה הששיפרהבטסאם דג'פרה מנגקו קלה ג'ואה היו (2453-2468)-המחנךהגיע מהאסכולה הבודהיסטית ודאג בכל שנות שלטונו למערכת מורכבת של חינוך מרמת הכפר ועד האוניברסיטה.על מנת לא ליצור בלבול בתוך המערכת(מחשבים לא היו…)דאג שכל ראש כפר יתן שמות משפחה לתושביו על פי תיאורי החיים,אדמה,חיות,נזירים,שמים.דבר זה קידם מאוד את הרפומה החינוכית ש"לכל אדם יש שם"וגם שם משפחה:).כידוע הקשר הראשון בין תאילנד לאירופה היה עם צרפת.מדינה זו מוערכת זה דורות ע"י התאילנדים ולכן בתקופת מלחמת העולם הראשונה שלח המלך מאות של חיילים שישתתפו במלחמה לצד הצרפתים.פרט פיקנטי הוא שהחיילים התאילנדים היו למעשה בני כפרים שנשלחו ב"צו 8":) ועליהם נאמר"תורתם אומנותם" היו לא מוכשרים בעליל ולכן שימשו בתפקידים"שאינם תפקידי לחימה",אך הרושם שהותיר מהלך המלך גרם בסוף המלחמה לבעלות הברית לתרום מהונם למערכת שבנה המלך.דרך אגב,מהלך זה גרם לקרע הראשון עם מדינות המזרח שהתנקם בתאילנד ברבות השנים.ראה יחסי תאילנדסיןלאוסקמבודיה דהיום.

המלך ראמה השביעיפרהבטסאם דג'פרה פק קלה ג'ואה היו (2468-2477)-מלך זה שלט בתאילנד 7 שנים והמשיך במסורת הוריו.גורמים מחוץ לתאילנד שלא אהבו את משטר המלוכה(הגולם קם על יוצרו,פירוש,אחרי שהמלוכה דאגה לחינוכם נפקחו עיניהם והם פגעו בה)התארגנו עם הצבא וביצעו את אחת ההפיכות השקטות בהסטוריה בו לא נורתה יריה,לא נפגע אדם והמלך קיבל אותה בהבנה(למראית חוץ).הוא נשאר מלך אך סמכויותיו האבסולוטיות נלקחו ממנו.בהמשך ויתר על כהונתו ועבר להתגורר באנגליה.

המלך ראמה השמיניפרה בטסאם דג'פרה פל מנטרמה הננטם הידול (2467-2489)-שימש כבר כדמות ייצוגית(כדוגמת הנשיא בישראל)לא אוכל לתאר את השתלשלות האירועים,אך הוא נרצח 11 שנים לאחר מכן.לא "ידוע" מדוע

מלך זה שהוכתר בילדותו לא יכל לשמש בפועל כמלך.אך לא טרח לשוב לארצו שנים רבות עד הגיעו לגיל 20.מהלך זה נתפס כחוסר נאמנות מוחלט לעם.מי ש"תרמו" לתחושה זו בעם היו מפקד הצבא וכן ראש הנזירות שלא ראו בעין יפה את המהלך ובטח לא את קץ שילטונם האבסולוטי בהגעת המלך בהגיעו לפירקו.בתקופת מלך זה שונה שם המדינה מסיאם לתאילנד לאחר הבחרה של ממשלה בתאילנד(1939).

המלך ראמה התשיעיפרה בטסאם דג'פרה פרמימינטרמה פומיפלו דולידס (מאז 2484)-המלך של תאילנד כיום השולט בתבונה זה 64 שנים(אלוהים ישמור את המלך)המלך הותיק בהסטוריה.המלך עם ההשכלה הרחבה ביותר מבין המלכים שבילה מחוץ למדינה בצעירותו ולמד משפטים ומדע המדינה.דבר שעזר לו בפיתוח הקשרים עם כל מדינות העולם.למרות המלכתו בשנת 1946 נשאר המלך באירופה וסיים לימודיו וכעבור 4 שנים(1950) הגיע לתאילנד והחל במלכותו.בזמן היותו בלימודים החליפו דודו(הנסיך רנגסיט).בהגיעו לבנגקוק ולאחר מספר ימים נשא את מומה רצ'וונסד(סיריקיט קיטיקרה).להם יש 4 ילדים.לפני 10 שנים התגרשו בחשאיות(מכבוד המלך לא אכתוב את הסיבה תהיה פיקנטית ככל שתהיה).מלך זה שמתפקד כביכול כנשיא,עבד בשיטה של ביקורי כפריים ו(המהווים את רוב העם)ובכך שאב את כוחו האדיר.זכורה התערבותו החד משמעית ב-1973 שבו דרש להדיח מיד את טאנום קיטיאצ'ונוורט(הנהיג משטר צבאי בניגוד לחוקה הדמוקרטית ודרש גיוס חובה לתקופה ארוכה מהיום דבר שהכביד על הכפריים שחסרות להם ידיים עובדות).מהלך זה בא מצידו כדי להמשיך את אהדתו של העם אליו.בשנת 1987 הוסף למלך התואר ה"גדול" במשאל עם. לצידו ישנו גנרל שמתחלף על פי קדנציה ולמרות ששלטון המלוכה הפך לייצוגי בעבר,מלך זה השכיל לשלב בין המלוכה,דת וצבא ולכן דבר לא מתקיים לפני אישורו.מלך זה ידוע בקשריו הטובים עם ישראל ולראיה ביקורם של אנשי מפתח מישראל כבר בשנות החמישים ועד היום.בארמון המלך ישנם עבודות עץ רבות ורהיטים שיצרו עבורו יהודים ההקלות להם זוכים הישראלים בויזה בניגוד למדינות אחרות שאזרחיהן מקבלים ויזה של כניסה אחת,הם תוצר של יחסי גומלין ותיקים עם המשטר הנוכחי.

יכולתי להוסיף רבות על יחסי הגומלין בציר הבא:מלוכהנזירותצבאמדיניות חוץ.אך כל יחס גומלין כזה הוא כתבה בפני עצמה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress